onsdag 26 november 2008

Fortsatt svårt att ena serber och kosovoalbaner

Det har nu gått cirka 9 månader sedan Kosovo utropades som självständigt, men än tycks det vara långt ifrån enat. Visserligen har det varit relativt lugnt mellan serber och kosovoalbaner i landet, men landets serber har inte på något sätt accepterat självständigheten och anser sig fortfarande tillhöra Serbien. Dessutom anser många serber att de blir undanskuffade. De säger att kosovoalbanerna flyttar allt närmre deras bostadsområden, och att de vill få bort serberna.
DN har varit och besökt en skola i staden Laplje Selo i Kosovo som har blivit renoverad av SIDA. Skolans rektor Nadica Nedeljkovic vet hur hon tycker och känner för det nya landet.
- Vi känner i hjärtat att vi tillhör Serbien. Kosovo har aldrig varit och kommer aldrig att bli en republik. Att ändra på historien förefaller mig bara dumt, säger hon. Hon är även upprörd över att kosovoalbanerna föder mycket fler barn än kosovoserberna.

Men skolan jag pratar om styrs av utbildningsministeriet i serbiska Belgrad, trots att den tillhör Kosovo. Den har även enbart serbiska läroböcker. Detta kan jag tycka är rätt konstigt. Jag menar, Kosovo har ju erkänts som en självständig stat, och jag tror inte landet kommer gå framåt och bli starkare om inte de flesta i landet enas och går in helhjärtat för ett gemensamt mål.

Men jag har även förståelse för serberna i landet. De känner inte att de tillhör Kosovo. De vill tillhöra Serbien. Kosovo tillhörde ju innan Serbien, men sedan 1999 har landet letts av en FN-administration, Unmik (United Nations Mission in Kosovo). Den tillkom sedan Nato bombat ut serbiska styrkor som anklagats för etnisk rensning av albaner i Kosovo.

Om till exempel Danmark fortfarande hade tillhört oss, och vi hade blivit anklagade för etnisk rensning av danskar, så hade kanske inte alla skåningar varit så glada för att de nu ska tillhöra Danmark (även om en del skåningar påstår att de hade varit lyckligare utav det). Ja, det här blev kanske lite luddigt, men jag hoppas ni fattar lite vad jag menar.

Hur som helst. Jag tycker det är bra att kosovoalbanerna har fått ett eget land, men jag tycker även lite synd om serberna som bor där och hellre hade tillhört Serbien, deras eget land.

Källa:
http://www.presstext.se/online/display.php?set=S1&xid=DN200811130454310218

/Lovisa B

3 kommentarer:

welovekosovo sa...

Du älskar också Kosovo

Unknown sa...

Vi albaner har inget emot att serber bor där men om dem börjar med sitt politiska snack så såklart blir vi arga, vi är självständig stat och det får dem fan i mig acceptera men som sakt om dem respekterar oss så kommer vi albaner att respektera dem för vi är trots allt inte djur som fucking serbien, OOOO KOSOVA E MADHE, ZEMRA IME<3

Unknown sa...

Vi albaner har inget emot att serber bor där men om dem börjar med sitt politiska snack så såklart blir vi arga, vi är självständig stat och det får dem fan i mig acceptera men som sakt om dem respekterar oss så kommer vi albaner att respektera dem för vi är trots allt inte djur som fucking serbien, OOOO KOSOVA E MADHE, ZEMRA IME<3